Een incident waarbij een
Tesla Model 3 op volle snelheid een overstekend hert aanreed zonder ook maar iets van snelheid te minderen, heeft de discussie rondom Tesla's
Full Self-Driving (FSD)-systeem opnieuw doen oplaaien.
De beelden, gedeeld door gebruiker Paul S. op X, tonen het moment waarop het hert onverwachts de weg op kwam. Paul liet weten dat zijn auto op dat moment in FSD-modus reed, maar de auto reageerde totaal niet op het dier.
"FSD werkt geweldig!", voegde Paul ironisch toe na het ongeluk. Tot zijn verbazing reageerde de auto niet eens na de aanrijding en bleef deze gewoon doorrijden. Hij merkte op dat zijn auto doorgaans meerdere keren per dag onterecht stopt, maar uitgerekend bij deze aanrijding geen actie ondernam.
Het ongeval leidde tot aanzienlijke schade aan Pauls auto, waaronder een flinke deuk in de motorkap en krassen op de voorruit. Paul uitte daarnaast zijn frustratie over de klantenservice van Tesla.
“Nu ervaar ik de slechtste kant van Tesla’s service. Ik kan niet eens een schaderapport krijgen voor mijn verzekering en de eerstvolgende afspraak is pas in januari.”
Ondanks zijn ervaringen blijft hij trouw aan Tesla en benadrukt hij dat hij FSD nog steeds "geweldig" vindt. Paul beschouwde de situatie simpelweg als een “edge case” en stelde dat hij “ongelofelijk dankbaar” is voor Tesla.
Het incident brengt echter een reëel probleem aan het licht.
Botsingen met herten komen vaak voor, en vooral in de nacht vormen de dieren een gevaar voor automobilisten. Aangezien het FSD-systeem in theorie ‘zelfrijdend’ zou moeten zijn, verwachten veel gebruikers dat het in staat is om obstakels als deze te herkennen en te reageren.
Een menselijke bestuurder had misschien de schade niet volledig kunnen voorkomen, maar had tenminste de rem kunnen intrappen om de klap te verminderen – iets wat de FSD-modus niet deed.
Onder leiding van Elon Musk vertrouwt Tesla's software enkel op camera's om de omgeving waar te nemen, wat in donkere omstandigheden duidelijke beperkingen met zich meebrengt.
Veel andere zelfrijdende voertuigen, zoals die van Waymo, gebruiken LiDAR-technologie om een driedimensionale kaart van de omgeving te creëren, maar Musk ziet LiDAR als een "kruk" en blijft deze technologie afwijzen.