blokker failliet

Dramatisch nieuws voor winkelketen Blokker

Binnenland13 nov , 11:16
Winkelketen Blokker is failliet verklaard, zo werd woensdag bekendgemaakt door de rechter.
Toch blijven de winkels voorlopig geopend, namelijk tot het einde van dit jaar.
De curatoren hebben besloten de deuren open te houden in de hoop dat een deel van Blokker verkocht kan worden.
Klanten kunnen echter niet meer online bestellen, en retourneren is ook niet mogelijk.
Blokker vroeg vorige week uitstel van betaling aan, een bekende stap die vaak leidt tot faillissement.
Bekijk ook: Blokker-fan Miranda emotioneel
De winkelketen die werd opgericht in 1896 heeft de afgelopen jaren te kampen gehad met miljoenenverliezen.
Een combinatie van concurrentiedruk van prijsvechters zoals Action en de opkomst van grote online winkels heeft het Blokker erg moeilijk gemaakt.
Het faillissement van Blokker raakt ook de 3500 medewerkers van de keten.
In Nederland heeft Blokker bijna 400 winkels, waarvan 45 franchisevestigingen die buiten het faillissement vallen.
Deze vestigingen bevinden zich door heel het land, vaak op prominente plekken in stads- en dorpscentra.
Het familiebedrijf, ooit opgericht door Jacob Blokker en zijn vrouw Saapke, groeide door de jaren heen uit tot een landelijk bekende winkelketen.
Tot 2019 bleef het bedrijf binnen de familie, waarna het werd overgenomen door de Mirage Group Retail.
Ook voor Mirage Group Retail zijn het moeilijke tijden geweest, want recent ging hun elektronicawinkel BCC failliet en besloten zij speelgoedketen Intertoys te verkopen.
Douwe Egberts-spaarpunten, die Blokker jarenlang accepteerde, blijven nog geldig, aldus het koffiemerk.
De Douwe Egberts-zegels kunnen wellicht bij een nieuwe partner worden ingewisseld voor huishoudelijke artikelen, als de samenwerking met Blokker volledig stopt.
Het faillissement van Blokker past in een bredere trend van faillissementen in de Nederlandse retailsector, waarin bedrijven zoals de Stella en de Bodyshop ook in moeilijkheden verkeren.
Analisten waarschuwen dat meer winkelketens met dezelfde financiële uitdagingen te maken kunnen krijgen in een tijd van veranderend consumentengedrag en groeiende online concurrentie.