royal new zealand air force

10 jaar na de crash: mysterieus signaal kan antwoorden geven

Buitenlandjul 02, 21:55
Het is tien jaar geleden dat MH370 spoorloos verdween met 227 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord.
Maar nu denken verschillende wetenschappers dat ze een methode hebben gevonden die hen naar het vliegtuig kan leiden.
Dit meldt The Independent.
In een artikel gepubliceerd in het tijdschrift Nature Scientific Reports leggen de onderzoekers uit dat ze speciale microfoons in de oceaan hebben gebruikt om naar aanwijzingen te zoeken.
Ze hebben hydrofoons gebruikt, dat zijn microfoons die geluidsgolven onder water kunnen opvangen.
Usama Kadri, een professor in de wiskunde, leidt de onderzoekers die gegevens onderzochten bij Kaap Leeuwin in het westen van Australië en Diego Garcia in de Indische Oceaan.
Beide locaties liggen dicht bij de laatst bekende positie van het vliegtuig.
"We vonden een interessant signaal bij Kaap Leeuwin, maar dit signaal werd niet gedetecteerd bij Diego Garcia. Dit maakt ons onzeker over waar het signaal vandaan komt," zegt Kadri.
Hij gelooft dat een groot vliegtuig dat in de oceaan stort, zo'n hard geluid zou maken dat het door de hydrofoons zou moeten worden opgevangen.
Volgens hem zou een vliegtuig dat 200 ton weegt en met een snelheid van 200 meter per seconde vliegt, energie moeten vrijgeven die vergelijkbaar is met een kleine aardbeving.
"Het is echt ongebruikelijk dat we geen duidelijk signaal vinden van zo'n groot vliegtuig dat neerstort. Ongunstige omstandigheden in de oceaan kunnen het signaal mogelijk hebben verborgen," zegt de onderzoeker.
Malaysia Airlines vlucht MH370 verdween op 8 maart 2014 tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Peking.
Er zijn verschillende wrakstukken van het vliegtuig gevonden, waaronder delen van een van de vleugels.
Maar het vliegtuig zelf is nooit gevonden.
Kadri stelt nu voor om gecontroleerde explosies uit te voeren in de gebieden waar men denkt dat het vliegtuig is verdwenen.
Als granaten met dezelfde kracht als de explosie van MH370 in hetzelfde gebied worden tot ontploffing gebracht, kunnen de drukgolven worden vergeleken.
"We kunnen iets soortgelijks doen met explosies. Als we signalen vinden die lijken op wat we zoeken, kunnen we onze zoekactie op het juiste gebied richten. Door onze methoden te verbeteren en meer tests uit te voeren, kunnen we antwoorden krijgen op wat er met MH370 is gebeurd," zegt Kadri.
Meest gelezen