file 2024 08 16t094957275

Deze smaakvolle klassieker verdwijnt binnenkort voorgoed uit de supermarkt

Eten & Drinken16 aug , 9:57
Als je nog steeds zwijmelt bij de gedachte aan Punselie’s stroopkoekjes, dan moet je snel zijn. De plakkerige sensatie verdwijnt namelijk voorgoed uit de supermaktschappen.
Het Goudse familiebedrijf Punselie, dat al 152 jaar een stevige voet in de koekjeswereld heeft, sluit per 1 oktober de deuren.
De reden? Ze hebben geen nieuwe huurovereenkomst kunnen krijgen. Het lijkt erop dat het laatste stroopkoekje eind augustus de oven verlaat en daarmee verdwijnt een stukje Nederlandse koekgeschiedenis uit de schappen.
Het verhaal van de stroopkoek is bijna net zo zoet als de koekjes zelf. Het was 1945 toen Bertus Punselie een geniale ingeving kreeg. Wegens gebrek aan budget kon het zangkoor van de Sint Janskerk in Gouda niet worden getrakteerd op stroopwafels. Daarom besloot Bertus zijn eigen lekkernij te creëren.
Met twee Goudse ruitjes en een laagje karamelstroop ertussen, ontstond de Punselie - een goedkoop alternatief dat sindsdien vele harten heeft veroverd.
Nu staat de familie Punselie, geleid door Bertus' kleinzoon Ronald, voor een moeilijke taak. Samen met burgemeester Verhoeve van Gouda speuren ze naar een nieuwe locatie, maar tot nu toe heeft dat nog geen concrete resultaten opgeleverd.
De pijn van het verlies is te voelen in Gouda, waar het stroopkoekje een geliefde plek heeft in de harten en de keukens van velen. Dus, als je nog een laatste voorraad wilt inslaan voordat het doek valt, moet je snel handelen.
Binnenkort zal de zoete geur van Punselie’s stroopkoekjes slechts een herinnering zijn, en een heel bijzonder stuk Nederlandse koekjesgeschiedenis zal voorgoed verdwijnen uit de schappen.
Koekjes niet het enige dat verdwijnt
Met de beëindiging van tabaksverkoop in supermarkten, verdwijnt ook het bestaansrecht van de traditionele servicebalie.
Deze wordt nu vaak kleiner gemaakt of volledig vervangen door servicepunten bij de scankassa's, zoals een rondgang van NU.nl heeft uitgewezen.
Bij verschillende grote supermarkten zoals Albert Heijn (AH), Jumbo, PLUS, Coop en Dirk, is een duidelijke trend zichtbaar: de rol van de servicebalie wordt aangepast of zelfs opgeheven.