De race in Oostenrijk kreeg een ander einde dan verwacht.
Max Verstappen en Lando Norris raakten elkaar in ronde 64, waardoor beide auto's een lekke band opliepen..
Als klap op de vuurpijl kreeg Norris een straf voor het verlaten van de baan. Een dramatisch moment voor beide coureurs.
In bocht 3 probeerde Norris wederom voorbij te gaan aan Verstappen. Dit keer zat hij compleet naast de drievoudig wereldkampioen, die zijn RB20 iets naar buiten liet lopen.
Dit resulteerde in een touché, waardoor Verstappen een lekke band opliep. Ook Norris reed lek en zijn kapotgereden band sloeg de vloer aan gort.
Bekijk de beelden hieronder
Verstappen valt na een pitstop terug naar P5. Norris valt in de pitstraat uit. Verstappen krijgt de schuld van het incident en krijgt een tijdstraf van 10 seconden.
De strijd om de overwinning gaat nu tussen George Russell en Oscar Piastri, die 2,5 seconden achter Russell zit. De Mercedes-coureur houdt eenvoudig stand. Carlos Sainz maakt het onverwachte podium compleet met een derde plaats.
Met Russell aan kop leek de race beslist. Piastri en Sainz konden namelijk niet genoeg snelheid vinden om hem in te halen. Ze eindigden respectievelijk als tweede en derde. De race was een strategisch schaakspel met een verrassende winnaar.
De snelste route naar de finish in de Formule 1 Grand Prix van Oostenrijk hing af van de bandenstrategie. Pirelli adviseerde een race met twee pitstops waarbij twee keer op de medium banden wordt gereden. Red Bull had echter een alternatieve mogelijkheid met hun harde banden.
Max Verstappen had namelijk een voordeel met een set nieuwe harde banden. Dit gaf hem de mogelijkheid om een andere strategie te volgen dan zijn concurrenten.
Het contactmoment tussen Verstappen en Norris vanuit een andere hoek