Max Verstappen beleefde tijdens de kwalificatie voor de Italiaanse Grand Prix een uitdaging die hij nog nooit eerder in zijn Formule 1-carrière had ervaren.
De huidig F1-kampioen kon zijn gebruikelijke snelheid niet vinden en eindigde slechts als zevende, een positie die hij al lange tijd niet had gehad. Het was zijn slechtste kwalificatie sinds de Grand Prix van Miami in 2023, wat het allemaal nog pijnlijker maakte.
Wat deze situatie extra zorgwekkend maakt voor Max Verstappen, is dat zijn grootste rivaal in het kampioenschap op pole position staat. Lando Norris verkeert in de beste vorm van zijn carrière en McLaren lijkt hem, samen met teamgenoot Oscar Piastri, een wagen te hebben gegeven waarmee ze wekelijks kunnen meedoen om de winst.
Verstappen verklaarde na afloop dat hij nog nooit zo'n grote schommeling in de prestaties van zijn wagen had meegemaakt. Terwijl hij in Q2 nog een goede tijd wist neer te zetten, verloor hij in Q3 maar liefst vier tienden van een seconde, wat hem verraste.
Bekijk ook: René blikt terug op F1 Zandvoort:
Hij zei na afloop voor de camera dat de balans van zijn Red Bull-bolide in de laatste sessie aanzienlijk slechter aanvoelde, met name door een toename van onderstuur, waardoor de auto bijna onbestuurbaar werd.
"Voor welke reden dan ook kreeg ik in Q3 veel onderstuur op beide sets banden, en dat begrijp ik momenteel niet. Het was gewoon niet meer te rijden. Ik kon geen enkele bocht meer aanvallen, dus dat is heel vreemd," aldus Max
Ook teamgenoot Sergio Perez had moeite om snelheid te vinden, hoewel hij dichter bij Verstappen zat dan gebruikelijk. De Mexicaan eindigde als achtste en suggereerde dat het ontbreken van een specifieke achtervleugel voor Monza een fout kon zijn geweest.
Hij legde uit: "Dit probleem met de balans waar we nu mee te maken hebben, is het belangrijkste probleem. We kunnen af en toe competitieve rondes rijden, maar het is erg moeilijk om vooruitgang te boeken."
Teamleider Christian Horner erkende dat er snel actie moet worden ondernomen, zeker nu McLaren zich in de strijd om het constructeurskampioenschap begint te mengen.
"Er is veel werk te doen. Er is duidelijk iets dat niet werkt aan de auto. We proberen dat te ontrafelen," aldus Horner.
De situatie zet druk op Red Bull en Verstappen, die voor een zeldzame uitdaging staan terwijl de concurrentie steeds sterker wordt.
Max Verstappen komt vanmiddag om 15:00 weer in actie tijdens de Grand Prix van Italië in Monza.
De startgrid van de Grand Prix van Italië 2024
1. Lando Norris (McLaren)
2. Oscar Piastri (McLaren)
3. George Russell (Mercedes)
4. Charles Leclerc (Ferrari)
5. Carlos Sainz (Ferrari)
6. Lewis Hamilton (Mercedes)
7. Max Verstappen (Red Bull)
8. Sergio Perez (Red Bull)
9. Alex Albon (Williams)
10. Nico Hulkenberg (Haas)
11. Fernando Alonso (Aston Martin)
12. Daniel Ricciardo (RB)
13. Kevin Magnussen (Haas)
14. Pierre Gasly (Alpine)
15. Esteban Ocon (Alpine)
16. Yuki Tsunoda (RB)
17. Lance Stroll (Aston Martin)
18. Franco Colapinto (Williams)
19. Valtteri Bottas (Sauber)
20. Zhou Guanyu (Sauber)