doorstart blokker

Blokker-winkels gaan weer open

Binnenland10 jan , 12:47

Blokker krijgt nieuw leven dankzij franchisenemers: uitbreiding in zicht

Hoewel Blokker in 2024 failliet ging en haar eigen winkels sloot, blijven franchisenemers het merk in stand houden.

RTL Nieuws meldt dat deze zelfstandige ondernemers niet alleen hun bestaande winkels openhouden, maar ook kansen zien om nieuwe vestigingen te openen.

Momenteel zijn er 46 Blokker-winkels in Nederland die worden beheerd door 45 franchisenemers.

Deze ondernemers opereren onafhankelijk van de voormalige moederorganisatie.

Daardoor waren zij niet verplicht hun deuren te sluiten na het faillissement.

Roland Mol, franchisenemer in Roosendaal, legt uit dat hij nu de enige Blokker in de omgeving is. De dichtstbijzijnde andere winkel ligt namelijk pas 14 kilometer verder.

Mol onderzoekt momenteel de mogelijkheden om een tweede winkel te openen.

Hij geeft aan dat het overnemen van producten en materialen uit oude Blokker-winkels eenvoudig is. Hij kijkt naar locaties waar een nieuwe winkel het meest kansrijk zou zijn.

Andere franchisenemers hebben dezelfde ambities.

Zo overweegt Henk Beumer uit Zelhem om een voormalige Blokker-locatie te benutten.

Ondernemers buiten de Blokker-franchise tonen ook interesse in het openen van winkels, dit biedt perspectief voor een breder netwerk.

De merknaam Blokker is nu in handen van investeerder Roland Palmer, die ook de webwinkel beheert.

Hij werkt samen met de franchisenemers aan een nieuwe toekomst. Palmer wil een solide netwerk van winkels opbouwen en de herkenbare naam verder versterken.

Hoe Blokker begon

Blokker begon als een kleine winkel waar huishoudelijke artikelen werden verkocht, zoals borstels en pannen.

In de loop der jaren groeide het bedrijf uit tot een keten met honderden winkels in Nederland en daarbuiten.

Blokker werd vooral bekend om zijn brede assortiment aan huishoudelijke producten tegen betaalbare prijzen.

In de jaren ‘70 en ‘80 werd de keten een begrip in Nederland, mede door de sterke aanwezigheid in winkelstraten.

Door veranderende consumententrends en concurrentie van online winkels kreeg Blokker in de jaren 2000 te maken met teruglopende omzet.