Red Bull maakt zich grote zorgen dat
Max Verstappen mogelijk het team zal verlaten voordat zijn contract afloopt bij het team. De angst is aangewakkerd door uitspraken van Helmut Marko.
Hij bevestigde in een recent interview met OE24 dat de Nederlandse F1-kampioen gebruik zou kunnen maken van bekende exit-clausules in zijn contract als de prestaties van de auto of de omgeving niet voldoen aan zijn verwachtingen.
Verstappen rijdt sinds 2016 voor Red Bull en won die tijd drie wereldtitels. Ondanks zijn indrukwekkende staat van dienst en het feit dat hij slechts 27 jaar oud is, is zijn toekomst bij het team ineens onzekerder geworden.
De achterliggende reden hiervoor is de tegenvallende vorm van Red Bull in het seizoen 2024. Waar Verstappen aan het begin van het jaar nog vijf van de eerste zeven races won, is het team inmiddels teruggezakt naar wat velen zien als de vierde snelste auto op de grid.
Dit prestatieverlies is een belangrijke zorg voor Verstappen, die bekend staat om zijn competitieve aard en hoge eisen aan de auto en het team.
Marko liet doorschemeren dat Verstappen serieus zou kunnen overwegen om vroegtijdig te vertrekken als de situatie bij Red Bull niet verbetert.
"Nu zijn we volledig gefocust op het winnen van dit wereldkampioenschap. Hoe we volgend jaar presteren hangt daarvan af, want onze auto zal niet fundamenteel veranderen. Max heeft ook nog een contract bij Red Bull tot 2026, maar zoals al meerdere keren gezegd, zijn er uitstapclausules. We zullen zien hoe alles zich ontwikkelt. Als de auto of de omgeving niet naar zijn zin is, kan het zijn dat hij zegt: dat was het!" aldus Marko.
Hoewel Red Bull Racing zich momenteel volledig richt op het winnen van het huidige kampioenschap, blijft de toekomst van Verstappen onduidelijk. Het team zal het komende jaar namelijk weinig grote veranderingen aan de auto verwachten, wat de spanning verder opvoert.
De exit-clausules in Verstappen’s contract geven hem namelijk de mogelijkheid om zijn opties open te houden, mocht hij van mening zijn dat Red Bull niet langer voldoet aan zijn ambities. Dit zorgt voor een serieuze uitdaging voor het team, dat nu alles op alles moet zetten om hun sterrijder tevreden te houden.
Of gaat hij straks net als Adrian Newey naar Aston Martin?
Red Bull verder onder vuur
Red Bull Racing en de FIA hebben vandaag overeenstemming bereikt over een technische kwestie die onlangs aan het licht kwam. Dit speelt zich af rondom de voorste ‘bib’ van de RB20, het onderdeel aan de voorkant van de vloer.
De FIA reageerde op geruchten die rondgingen in de paddock voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Er waren namelijk aanwijzingen dat een team mogelijk de voorste bib-hoogte zou kunnen aanpassen nadat de auto onder parc fermé condities was geplaatst.
Parc fermé is de periode waarin de auto’s na de kwalificatie niet meer mogen worden aangepast. De verdenkingen wezen in de richting van Red Bull, met name vanuit de Nederlandse media, waarbij Max Verstappens team betrokken zou zijn bij het gebruik van een verstelbare bib op hun RB20-wagen.
Artikel gaat verder onder het X-bericht
Red Bull heeft inmiddels bevestigd dat zo’n systeem wel degelijk bestaat, maar benadrukt dat het systeem niet toegankelijk is zodra de auto volledig is gemonteerd en klaar is voor gebruik.
De FIA heeft zelf ook een verklaring afgegeven. Hoewel er geen bewijs is dat een team daadwerkelijk gebruik heeft gemaakt van een verstelbare bib, blijft de organisatie alert. Ze hebben nieuwe procedures ingevoerd om ervoor te zorgen dat de voorste bib niet aangepast kan worden tijdens het raceweekend. In sommige gevallen kan dit betekenen dat er een zegel wordt aangebracht op het betreffende onderdeel om naleving van de regels te garanderen.
Dit nieuws komt vlak voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Het benadrukt hoe streng de FIA toezicht houdt op de naleving van de technische regels in de Formule 1. Teams moeten namelijk altijd binnen de grenzen van de reglementen opereren om eerlijkheid in de
sport te waarborgen.